Pieter-Marijn van der Velden

communicatieadvies

Pieter-Marijn van der Velden

“Communicatie helpt mensen te kiezen”

 

Mijn overtuiging is dat wij mensen helpen inzicht te geven in hun keuzemogelijkheden. Dat is het doel van communicatie. Of het nou over organisaties, bedrijven of individuen gaat, wij laten ze nadenken over de keuzes die ze maken en wat daar de kern van is. Het maken van die keuze is het resultaat van een proces, waar communicatie een ontsluitende rol in kan spelen. Ik vind het geweldig als mensen via verschillende wegen op een voor hun essentiële en zingevende keuze uitkomen. Dat betekent dat wij het proces op de juiste manier gestimuleerd hebben.

Algemeen

Ik wil mensen inzicht geven in hun keuzemogelijkheden en hun horizon verbreden. Ik wil individuen en organisaties laten nadenken over de keuzes die ze maken en wat daar de kern van is. Ik geef inzicht in het keuzeproces en het resultaat. Ik gebruik mijn bedrijfskundige achtergrond en kennis van communicatie om ervoor te zorgen dat communicatie een ontsluitende rol speelt. Ik help mensen en organisaties om hun doel te bereiken.

Ik wil passies vinden en laten zien. Ik zoek de overeenkomsten in plaats van de verschillen. Door vanuit één gedachte te werken, laat ik de kracht en essentie van een organisatie opbloeien. Wat impliciet gebeurt, maak ik expliciet. Authentieke verhalen zijn daarbij een belangrijk instrument, daarmee zaai je de zaadjes voor dialogen. Door de dialoog aan te gaan, maak je mensen bewuster.

De sector Zorg en Welzijn biedt een prachtig werkveld, omdat je ziet waar je voor werkt en wat dat betekent. Je bent bezig met het geluk van mensen. Bovendien is er veel mogelijk om de kwaliteit van de sector op een hoger niveau te krijgen. Ik ben het type perfectionist en werk vanuit: ‘Verhipt, dit kan beter!’ Dat werkt. Wij kiezen bewust voor Zorg en Welzijn, maar zij ook voor ons.

Ik maak de vertaalslag naar de werkvloer. Door te analyseren, bespiegelen en verbinding te leggen. Ik kijk waar iemand voor gaat en ga heel bewust met de doelgroep om. Vanuit mijn persoonlijk leiderschap kweek ik enthousiasme en vertrouwen. Met communicatiemiddelen kun je mensen het licht laten zien.

Werkervaring

Eigenaar / directeur / adviseur bij Het Inventief

Van 1992 tot heden

Ik geef leiding aan het Inventief en houd me als communicatieadviseur bezig met het vergroten van de effectiviteit waarmee maatschappelijk betrokken organisaties communiceren.

Docent technische bedrijfskunde bij Hogeschool Brabant

Van 1989 tot 1996

Kwaliteitsmanagement Logistiek management Grafisch management (GMO) Media management Marketing

Docent Kennistechnologie bij ESET

Van 1989 tot 1989

Ontwikkeling cognitieve systemen E-learning

Opleiding

Handvaardigheid op Academie voor Beeldende Vorming

Van 1982 tot 1985

Tekenen en Handvaardigheid op Mollerinstituut

Van 1977 tot 1982

Overig

Cursussen

  • Masterclass ondernemen
  • Bedrijfsvoering en verbetermanagement
  • Grafische techniek

Vaardigheden

  • Social Media
  • Consultancy
  • Corporate Communications
  • strategische ontwikkeling
  • onderscheidend vermogen
  • visie
  • innovatie
  • samenwerking
  • eigen leiderschap
  • ontwikkeling van de medewerkersorganisatie
  • ouderenzorg
  • communicatie
  • Storytelling
  • collectieve ambitie
  • kwaliteitsontwikkeling
  • kwaliteitsmanagement
  • nieuwe werken
  • strategische communicatie
  • arbeidsmarktcommunicatie

Aanbevelingen

Ingrid Andela

Grote betrokkenheid en een onuitputtelijke 'drive', dat kenmerkt Pieter-Marijn. Zijn ondernemerschap en kennis van zaken helpt organisaties in de publieke sector om optimaal te communiceren. Pieter-Marijn is de ideale sparringpartner als het gaat om frisse ideeën en innovatie. Hij weet perfect de juiste oplossingen aan te dragen. Organisaties die echt een nieuwe koers willen varen zijn bij hem aan het juiste adres en zullen zich snel thuis voelen bij Het Inventief, waar een warme sfeer, collegialiteit en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan.

Blogs

Pleidooi voor het ontwikkelen van ambitie

Pleidooi voor het ontwikkelen van ambitie

De kern van uw organisatie in één zin

Hoe maken verhalen je sterker? (blog 4)

Hoe maken verhalen je sterker? (blog 4)

Wat je absoluut moet weten over Storytelling

Verhalen bouwen aan jouw organisatie (blog 3)

Verhalen bouwen aan jouw organisatie (blog 3)

Wat je absoluut moet weten over Storytelling (blog 3 verandermanagement)

Een goed verhaal zorgt voor onuitwisbare indruk (blog 2)

Een goed verhaal zorgt voor onuitwisbare indruk (blog 2)

Wat je absoluut moet weten over Storytelling (blog 2 corporate story)