Neos

De schijnwerpers op passies voor een sterker merk

Lees meer >

Passiebundels Neos

Neos vangt dak- en thuislozen in de gemeente Eindhoven op en begeleidt ze terug naar de samenleving. Dat is ook precies wat de gemeente wil. Alleen: hoe maak je zichtbaar waar je goed in bent? En hoe neem je medewerkers mee in een veranderingsproces dat er op gericht is om effectiever te gaan werken?

Hoe hebben we het aangepakt?

Het Inventief heeft gekeken naar waar de kracht van Neos zit. Wat verbindt medewerkers onderling en waar zijn ze trots op? Bestaat er een gemeenschappelijke ambitie en hoe wordt die zichtbaar? Deze vragen leverden vier integrale thema’s op: actief meedoen, veiligheid, zelfstandig wonen en eigen kracht. Met vier thema’s erkennen we ook de pluriformiteit van een organisatie als Neos. De kracht van Neos laat zich in meerdere facetten zien.

Aandacht voor wat Neos echt belangrijk vindt

De thema’s zeggen veel over Neos. Ze slaan op dingen die binnen Neos écht belangrijk worden gevonden. Medewerkers erkennen dat veiligheid een heel belangrijk en groot goed is en handelen daar ook naar. Zelfstandig wonen is de weg terug naar de samenleving en daarmee feitelijk het ultieme doel. Eigen kracht is de kern van de methodiek die cliënten versterkt en actief meedoen slaat op de talloze activiteiten die cliënten een nieuw perspectief bieden. Eigen kracht, weer actief meedoen, zelfstandig wonen en veiligheid zijn passies van Neos.

Passiebundels

De vier thema’s noemen we de passiebundels van de organisatie. Passiebundels staan voor het goede in de organisatie. Daar zetten we het volle licht op. Dat licht maken we zo fel dat het krachtig uit de ramen schijnt. Die ramen maken we dan meteen ook groter. Dat komt ten goede aan de transparantie. Het licht valt vervolgens op issues in de maatschappij. Daarmee zijn de thema’s herkenbaar voor de medewerkers én voor de maatschappij. Voor (potentiële) cliënten en belangenhouders wordt duidelijk zichtbaar waar Neos voor staat.

Focus in communicatie

Doordat Neos haar communicatie steeds onderbrengt in één van de passiebundels, hebben we focus aangebracht in de communicatie. Zo is Neos meer dan de aanbieder van een reeks producten en onderscheidt zij zich als een organisatie die inspeelt op datgene dat leeft in de maatschappij. De passiebundels worden strategisch ingezet en komen steeds terug, in het Jaarbeeld, persberichten, het medewerkersblad, een externe presentatie.

Lading geven

Om ervoor te zorgen dat de vier thema’s van Neos ook echt betekenis krijgen, moeten ze meer zijn dan alleen een paar woorden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar inspirerende (succes)verhalen en krachtige fotografie die echt lading geven aan de passiebundels. Bij het thema ‘eigen kracht’ was een cliënt te zien die een boksles krijgt en met iedere rake klap gesterkt wordt in haar zelfvertrouwen. Dit soort verhalen en foto’s zijn opgenomen in onder andere het Jaarbeeld.

Wat is het resultaat?

Pim Dijkstra wilde zijn merk Neos versterken. Om dat te bereiken, moet Neos niet communiceren vanuit producten en diensten, maar vanuit de eigen passies. Daar zit de kracht van de organisatie en dus ook de kracht van het merk. Het Inventief heeft de passies verwoord en gevisualiseerd. Deze zogenaamde passiebundels verbinden de kracht van de organisatie met de maatschappij. Daarmee is Neos herkenbaarder voor (potentiële) cliënten, voor partijen waar Neos mee samenwerkt en voor belangenhouders aan wie Neos verantwoording af wil leggen. Ergo: Neos bouwt aan een sterk merk.

Afbeeldingen

Passiebundels Neos Passiebundels Neos Passiebundels Neos Passiebundels Neos

Uw reactie