Geschiedenis

Het Inventief verzorgt al ruim twintig jaar communicatie voor tal van maatschappelijke organisaties, zoals zorginstellingen, ziekenhuizen, woningcorporaties, onderwijsinstellingen, gemeenten en andere overheidsinstanties. Het Inventief is voortdurend mee veranderd met de communicatiewensen en -behoeften van deze organisaties en loopt voorop in kennis van ontwikkelingen in de sector.

 ‘De externe communicatie door maatschappelijk betrokken organisaties kan beter’, was de gedachte van Pieter-Marijn, initiatiefnemer van Het Inventief. In 1992, net voor Het Inventief bestond, werd er namelijk bij externe communicatie door deze organisaties gedacht vanuit wat zij kwijt wilden, niet wat de patiënt, klant of gebruiker wilde weten. Deze gedachte kreeg haar weerklank in eerste instantie bij zorg en welzijn. Denken vanuit de doelgroep was nieuw in deze sector.

Het Inventief als donderslag bij heldere hemel

Een van de eerste opdrachten van Het Inventief was jongeren motiveren een opleiding te volgen voor de ouderenzorg. Ook hier werd gedacht vanuit de koepelorganisaties voor de ouderenzorg. Ze brachten de goede cao naar voren, hadden (lange) teksten ter promotie en voor informatie konden jongeren bij hen komen. Vakdocenten maakten ook geen reclame; ‘hard werken en slecht betaald worden’, zo werd er over de (ouderen)zorg gesproken.

Het idee was om dit totaal om te gooien: jongeren uit het werkveld aan het woord laten over hun motivatie, dit (letterlijk) in beeld brengen, net als de werkzaamheden en voordelen van het werken in de ouderenzorg. Zo werd ter promotie een meisje van achttien geportretteerd met de tekst ‘voor mij geen negen tot vijf job’, een nadeel werd als voordeel door de doelgroep gebracht. Ook werden mensen uit het werkveld als promotors naar de middelbare scholen gestuurd om de opleiding te promoten.

Voor de zorgsector kwam deze aanpak als donderslag bij heldere hemel. Hulp bij het werven van jongeren werd vanuit alle hoeken van het land aan Het Inventief gevraagd: en in zeven jaar tijd groeide Het Inventief elk jaar met zeventig procent.

Het onbewuste naar boven halen

Dit succes is bij Het Inventief opgevangen als compliment, maar ook als een verantwoordelijkheid: producten moeten van alle kanten goed zijn; alle disciplines moeten elke keer aan tafel zitten.

Op een speelse manier het onbewuste bij klanten naar boven halen en zo precies maken wat de klant wil, dát is de kunst van Het Inventief. Inmiddels heeft het bureau werk gemaakt voor verschillende sectoren: onderwijs, overheid, kunst en cultuur om maar iets te noemen.

Als de Pieter-Marijn van tweeëntwintig jaar geleden nu naar Het Inventief zou kijken, zou hem opvallen dat Het Inventief vooral kwalitatief enorm gegroeid is, door literatuur is gevoed en in combinatie met alle ervaring enorm is gegroeid in haar kunnen. Ook zou hij zien dat de motivatie uit de oorsprong nog steeds duidelijk aanwezig is. 

Werken met een goed gevoel

Denken vanuit de doelgroep is nog steeds een belangrijk item. Voor heb personeelsblad van Neos is gedacht vanuit de doelgroep en het organisatiedoel: de cliënt wordt gefotografeerd en komt op de voorpagina. Dit wordt gezien als een moedige actie binnen de sector.

De dienstverlening van Het Inventief is niet meer alleen communicatieproducten maken waarmee een organisatie indruk maakt op de buitenwereld. Op dit moment voegt Het Inventief de communicatie in processen samen tot een geheel zodat binnen de organisatie alle neuzen dezelfde kant op staan, waarmee organisaties een goede indruk maken.

De snelheid van het werk (door techniek) is iets wat de afgelopen jaren enorm is veranderd, versneld. Het waarom is nu het uitgangspunt waar vroeger vooral gekeken naar het wat en hoe; van productie naar strategie.

Het Inventief deelt dezer dagen alles via het internet zodat de klant haar producten altijd in kan zien. Een aantal jaar terug was het nog enorm haasten wanneer een product halverwege de middag af was. Dit moest zo snel mogelijk (extern) geprint worden en werd door een koerier bij de klant gebracht, liefst nog voor de volgende werkdag.

Proberen alles continu op een nieuwe manier te bekijken, dat is voor Pieter-Marijn het meest constant gebleven. Altijd benoemen voor wat goed is gegaan, maar ook altijd wat de volgende stap is. Het motto hierover: ‘Ambitie is daar willen komen waar je niet wil blijven’.

De website van Het Inventief in 2001De website van Het Inventief in 2001