GGz Midden-Brabant en GGz Breda grepen de kans om samen een nieuwe start te maken. Zij fuseerden tot GGz Breburg. Een nieuwe naam betekent alleen nog niet meteen een nieuwe organisatie. Werkwijzen moeten op elkaar worden aangepast, de uitstraling naar buiten toe gelijkgetrokken en medewerkers moeten aan de nieuwe naam wennen. Het Inventief dacht met GGz Breburg mee.
De basis voor de nieuwe uitingen waren de beschreven kernwaarden verantwoordelijk, ondernemend en verbonden en de visie dat de GGz te gast is in het leven van de cliënt. “Wij kozen als uitgangspunt ‘duidelijkheid’", zegt Pieter-Marijn van der Velden, communicatieadviseur bij Het Inventief. "Cliënten willen weten waar ze aan toe zijn en waar ze terechtkunnen met hun probleem. Ook medewerkers willen tijdens een fusieproces en in hun werk weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen wordt verwacht. Die duidelijkheid wilden wij laten doordringen in alle communicatie-uitingen.”
Het personeelsblad Samenloop kreeg een nieuwe bladformule die medewerkers aan de hand neemt bij de veranderingen. Daarnaast verscheen een brochure met richtlijnen voor gedragsregels die aangaf wat GGz Breburg van haar medewerkers verwacht en wat ze zelf kunnen doen om het werken zo prettig mogelijk te maken voor zichzelf en de cliënt. Tegelijkertijd hebben de medewerkers handige tools gekregen om zelf te communiceren. Er zijn Wordsjablonen gemmaakt voor brieven, memo’s en zelfs complete nieuwsbrieven. Daardoor kan iedereen zijn eigen correspondentie voeren in een vast omlijnd kader dat bij de uitstraling van GGz Breburg past.
De nieuwe website van GGz Breburg wijst iedere bezoeker de weg. Zo houdt de indeling gelijke tred met de manier waarop de eigen medewerkers de organisatie voortaan zien: de naamgeving van de locaties en behandelcentra zijn overal hetzelfde. Dat betekent dat voor een bezoeker meteen duidelijk is wat het eerste contactpunt is voor zijn vraag of de informatie die hij zoekt.
Het Inventief heeft in een relatief kort tijdbestek een complete huisstijl en alle bijbehorende communicatiemiddelen opgeleverd waarmee GGz Breburg zich kan presenteren. Van posters voor wachtruimtes van huisartsen tot een uitgebreide website. Er is zowel gewerkt aan interne als externe communicatiemiddelen, om het fusieproces zowel binnen als buiten goed te begeleiden. Als organisatie is GGz Breburg opvallend snel een begrip geworden in de regio. Wie de specialistische hulp van deze organisatie nodig heeft, weet die te vinden.