De website van zorgorganisatie Van Neynsel was toe aan vernieuwing. Informatie was verouderd en ook de gebruikerservaring was na jaren trouwe dienst gedateerd. Alleen: hoe zorg je er voor dat de nieuwe website perfect aansluit bij wat gebruikers verwachten?
Traditioneel wordt voor een nieuwe website veel tijd doorgebracht achter de tekentafel. Pagina's en functies worden bedacht. Wensen besproken. Het resultaat is vaak een dik plan, vol schetsen en menustructuren. En een planning die de opdrachtgever vaak maanden in het duister houdt. Er wordt gebouwd en het is voor de opdrachtgever maar afwachten wat er tevoorschijn komt.
Om dat te voorkomen liet Van Neynsel haar nieuwe website bouwen volgens de Agile-scrum methode.
Eerst hebben we doelgroepverhalen geïnventariseerd. Denkend vanuit de gebruikers hebben we gekeken wat zij verwachten op de nieuwe website van Van Neynsel. Deze verhalen hebben steeds de vorm 'Als een ... wil ik ... zodat ik ...'. Daarna zijn de verhalen geprioriteerd: wat is het allerbelangrijkste? Daar zijn we als eerste mee aan de slag gegaan.
In een zogenaamde sprint, een periode van enkele weken, is vanuit de doelgroepverhalen met de hoogste prioriteit gewerkt aan een basale website. De belangrijkste wens was om een beknopt beeld te geven van Van Neynsel en een kalender te bieden met het activiteitenaanbod. Dat is precies wat werd opgeleverd. Elk knopje functioneerde - na een presentatie en evaluatie ging de nieuwe website van Van Neynsel de lucht in. Dat was een nieuwe ervaring: binnen een maand een nieuwe website in de lucht!
In drie volgende sprints werden steeds functies en pagina's toegevoegd. Over de locaties van Van Neynsel en de vacatures bijvoorbeeld. Na vier sprints waren alle doelgroepverhalen beantwoord. Daarmee is de website voor nu 'af', al kan er altijd een volgende sprint worden gestart als er nieuwe doelgroepwensen boven komen drijven.
Binnen enkele weken had Van Neynsel een nieuwe website. Omdat er stap voor stap is gebouwd was er veel ruimte voor voortschrijdend inzicht. Zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat het wenselijk was om activiteiten te kunnen printen - zo kunnen locaties hun activiteitenaanbod eenvoudig aankondigen op mededelingenborden.
De opdrachtgever reageert tevreden: "Onze nieuwe website is super mooi en professioneel! Daarnaast is het werken met de Scrum-Agile methode enorm goed bevallen. Je maakt in korte tijd grote stappen, waarbij je altijd de eindgebruiker in gedachten houdt. Ook kun je wensen tussentijds bijstellen, waardoor je creatief met je budget om kunt gaan. Omdat zowel vanuit onze kant als vanuit Het Inventief meerdere disciplines betrokken waren, blijf je goed aangesloten op elkaar. Absoluut een aanrader dus!”