Cello

Van sessie tot slogan

Lees meer >

Communicatie Cello

‘Voor mensen met een verstandelijke beperking.’ Die tekst prijkte jarenlang op de folders en enveloppen van Cello. Omdat het aanbod steeds breder werd, herkende niet iedereen zich nog in die slogan. Er waren cliënten die post terzijde schoven, mede door die toevoeging. Communicatie en het MT besloten: het is tijd voor een aanpassing van de huisstijl. Maar wel met behoud van naam en logo, "want die scheppen vertrouwen."

Hoe hebben we het aangepakt?

Bij een pitch, waar drie bureaus aan deelnamen, werd Mirelle Konings, communicatieadviseur bij Cello, verrast door de aanpak van Het Inventief. “In plaats van meteen hun idee te presenteren, gaven ze ons allemaal Post-itbriefjes. Daar moesten we op schrijven wat wij zouden willen weten van Cello als we cliënten, familie of begeleiders waren. Zo werden we ons er van bewust dat we geneigd zijn om vanuit de organisatie te denken terwijl we ons juist in cliënten moeten verplaatsen. We waren op zoek naar een bureau dat niet klakkeloos doet wat we vragen, maar met ons meedenkt. De aanpak van Het Inventief bij de pitch, maakte voor ons duidelijk dat Het Inventief zo’n bureau is.”

Meedenkende partij

Door voor een meedenkende partij te kiezen, wil Cello de onderscheidende eigenschappen van de organisatie beter voor het voetlicht brengen. “In de zorg wordt onderscheidend vermogen steeds belangrijker. Maar het lukte ons niet om zelf onze onderscheidende eigenschappen aan te wijzen.”

Glasheldere belofte

“Het concept van Het Inventief onderscheidde zich wél duidelijk van de massa”, vertelt Konings.‘Voor mensen met een verstandelijke beperking’ maakte plaats voor ‘Ik zie jou’; een glasheldere belofte die benadrukt dat de cliënt en diens wensen en behoeftes voor Cello centraal staan. Aan het logo werd het woordje ‘ondersteunt’ toegevoegd, om in één woord te vatten wat voor soort dienstverlener Cello is. De achterliggende gedachte bij al deze voorstellen was dat Cello zijn cliënten direct kan aanspreken.

Wat is het resultaat?

De nieuwe stijl houdt in dat Cello communiceert vanuit het ‘ik’-perspectief. Dat maakt communicatie-uitingen heel persoonlijk. ‘Cello biedt veel keus in werk en dagbesteding’ wordt ‘Ik bied je veel keus in werk en dagbesteding’. “Medewerkers kunnen zich nu niet meer achter ‘Cello’ verstoppen. Dat vind ik heel positief”, zegt Konings. Grote portretfoto’s van cliënten, aangevuld met illustraties, versterken dat effect. Konings: “Mensen stralen echt iets uit. Als ik naar de portretten kijk, zie ik de twinkeling in iemands ogen. Daar word ik echt heel blij van.”

Wat zegt de klant?

“De toevoeging van dat ene woordje 'ondersteunt' geeft ons zoveel mogelijkheden. ‘Cello ondersteunt leren’ en ‘Cello ondersteunt de Open Dag voor de Zorg’. Het Inventief denkt daar actief over mee en benadert mij met ideeën. Dat vind ik echt een kwaliteit van Het Inventief. Er is een heel mooi nieuw concept neergezet, waar we weer een hele tijd mee vooruit kunnen.”

Trots op

Heleen Heleen

Links

Cello

Uw reactie