CJG Helmond
Nou ff serieus! Met die woorden maakt de Helmondse bevolking kennis met het nieuw opgezette Centrum voor Jeugd en Gezin. Treffende cartoons van Hein de Kort beelden over-the-topsituaties uit die betrekking hebben op opgroeien en opvoeden. Deze introductiecampagne uit de koker van Het Inventief stimuleert de dialoog die de oplossing kan zijn bij serieuze kwesties tussen ouders, kinderen, opvoeders en zorgprofessionals.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) wilde graag vanaf de opening meteen op de kaart staan binnen de gemeente. Kinderen, (toekomstige) ouders, professionals en jongeren tot en met 23 jaar zijn welkom bij het CJG voor hulp, informatie of pedagogisch advies. “Om deze brede doelgroep aan te spreken, ontwikkelden wij een campagne waarin de dialoog op een opvallende manier voor het voetlicht wordt gebracht”, vertelt Pieter-Marijn van der Velden, communicatieadviseur bij Het Inventief. “Veelal wordt bij campagnes voor een CJG de hulpvraag centraal gesteld. Het gevaar daarbij is dat door de serieuze aard van de vragen de uitstraling zwaar en minder aantrekkelijk wordt. Daarom stelden wij voor met cartoons van Hein de Kort te werken, die opvoedkwesties buitenproportioneel aandikken om de aandacht te trekken. De ‘tweede laag’ van de campagne gaat wél in op de serieuze vragen die een opvoeder, kind of professional kan hebben. Door de vraag zo veel mogelijk vanuit de verschillende kanten te belichten, stimuleren we de dialoog die tot wederzijds begrip of een oplossing van het probleem kan leiden.”
Middelen
De aanpak sloeg aan bij het CJG Helmond. “De vervolgstap was het verder uitwerken van middelen, die we bij de verschillende doelgroepen kunnen inzetten”, vervolgt Van der Velden. “Natuurlijk zijn er posters, flyers en pennen. Maar we ontwikkelden ook enkele minder voor de hand liggende producten om specifieke doelgroepen aan te spreken. De ansichtkaarten die we ontwikkelden hebben een stickerzijde, zodat jongeren deze op opvallende plekken kunnen plakken. Er zijn frisviltjes voor in sportaccommodaties en cafés om ook bij dat publiek de dialoog te stimuleren. Verder krijgen partners van het CJG en scholen de mogelijkheid een artikel te downloaden om te plaatsen in hun nieuwsbrieven. Zo nemen we alle doelgroepen aan de hand om de campagne zo breed mogelijk bekend te laten zijn. Bovendien kunnen we de campagne ‘updaten’, simpelweg door nieuwe cartoons en situaties te ontwikkelen.”